Geschiedenis

c01d33d95ab7a4081ba04a02312d26d3141fcb41ef0ff25f48d789a246b7fd8a

Deze sleepboot is in of net voor de oorlog voor een particulier gebouwd. Wat er tot 1945 mee is gebeurd is helaas onbekend. Vermoedelijk is het schip in de oorlogsjaren ergens in Zeeland gezonken en in opdracht van het Bureau Oorlogsbuit weer gelicht. Door een gebrek aan schepen bij de Rijkspolitie te water is het hieraan overgedragen, en wordt het in 1945 op de werf in Enkhuizen hersteld. Het schip vaart dan onder de namen RP74 en RP 22 als surveillance vaartuig in Enkhuizen en Harlingen. Vanaf 1960 doet het dienst onder de naam RP 9 vanuit Amsterdam. In de strenge winter van 1963 vriest de 1e motor een MWM kapot waarna het schip uit de vaart wordt genomen. Vanaf 1964 komt het schip weer in particuliere handen, een industrie motor wordt geplaatst. Tot eind jaren 80 vaart het beroepsmatig als sleepboot met diverse eigenaren.

Ex namen:
-1945 Normandie/ Vlissingen gelicht.
-1946 RP.74/Rijkspolitie, Enkhuizen
-1957 RP.22/Rijkspolitie, Harlingen
-1960 RP.9/Rijkspolitie reserve boot verkocht voor f.10.000
-1960 /Hollandia Schroot Amsterdam
13-06-1963 Veronica/S.Kuin, Haarlem
12-02-1974 Veronica/H.van der Linden, Haarlem
30-12-1974 My Fair Lady/J.Hesseling, Groningen
23-12-1988 Glen/G.Gerrits, Apeldoorn
17-05-1994 G.Botter, Arnhem
13-08-2009 H. de Kuijper, Velp

2 gedachten over “Geschiedenis”

  1. Hallo,

    mijn opa was de heer Hesseling.
    Ik kan me nog goed herinneren hoe we als kind mee voeren aan boord van de ‘my fair lady’.

    Ik zou graag een keer komen kijken als dat mogelijk is.

    Groeten Jan Snieders

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *